onsdag 21 december 2011

Mys i vårt hus

Om ni bara visste hur mysigt jag har det nu. Sitter ute på inglasningen (21 december!!!), massor med tända ljus, lyssnar på julmusik, huset är tyst för övrigt då de andra är borta. Harmoni var ordet!
Ikväll är det dags för den årliga julträffen med Öjebygänget. Vi brukar ha julfrukost, men i år passade det bättre med kvällsträff och det ska bli så trevligt. Ska strax gå och värma glöggen, ta fram mina tryfflar jag testade göra igår och sen ställa fram en ostbricka. Det blir inte mer avancerat än så. Jag har alltid lite ångest när vi ska ha främmande. Det ska alltid vara så himla , genomtänkt och perfekt. Men jag jobbar med att vara good enough och det här kommer nog att bli precis good enough.

Har varit på utvecklingssamtal på förskolan idag för lilltrollet. Tydligen är hon lika bestämd där, väldigt nyfiken och intresserad av att testa nytt. Våran fantastiska fröken menade att det var bara positivt att hon var bestämd och vet vad hon vill. Hon kanske blir lika bestämd målmedveten som mor sin...

Jag började lära Ville lite spanska inför kommande utlandsresa. Han gillar att lära sig nya ord på alla möjliga språk. Han frågar ofta vad saker heter på finska, kinesiska, ryska...Synd för han att mina språkkunskaper är lite begränsade. Idag fick han i alla fall lära sig: hej, tack, ja och nej på spanska. När han kunde det ville han veta hur man säger
- Sluta, jag tycker inte om när du förolämpar mig på det där sättet!
Tyvärr räckte min tvååriga spanskakurs för tretton år sedan till. Jag tyckte jag kom ihåg mycket som kunde lära han de där fyra orden.

3 kommentarer:

  1. Ett tips till Ville är Google språkverkyg! Mina barn sitter där och lär sig uttala ord, man lär sig stava också, gratis språkkurs ;) det var Thilda i vårt hus som kom på det!

    SvaraRadera
  2. GOOD GOOD GOOD enough! haha..Ville är fantastisk!

    SvaraRadera
  3. Tack för en underbart trevlig och mer än good enough kväll! Alltid lika kul att ses. Kram!

    SvaraRadera